EN>PL percentile
Wini
2005-04-01 20:57:37 UTC
Kto wie, moze mi podpowie, jakim słowem tlumaczyć ten percentile (chodzi o
wyniki badan testowych, badania zdolnosci jezykowych i wypowiedzi, zdanie:
he brought his verbal scores from below the first percentile to the
fifties...)
Z góry dziękuje za podpowiedź,
wini
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.hum.tlumaczenia
Jan Rudziński
2005-04-01 21:03:37 UTC
Cześć wszystkim
Post by Wini
Kto wie, moze mi podpowie, jakim słowem tlumaczyć ten percentile (chodzi o
he brought his verbal scores from below the first percentile to the
fifties...)
Centyl
--
Pozdrowienia
Janek http://www.astercity.net/~janekr
Niech diabli porwą? To się da zrobić...
Wini
2005-04-01 21:13:49 UTC
Ale jak ten "centyl" użyc? w tym zdaniu: "poprawił swoje wyniki z jednego
centyla na piecdziesiaty"? To niejasne. Please...

Jan Rudziński
2005-04-01 21:22:35 UTC
Cześć wszystkim
Post by Wini
Ale jak ten "centyl" użyc? w tym zdaniu: "poprawił swoje wyniki z jednego
centyla na piecdziesiaty"? To niejasne. Please...
Z pierwszego centyla. Albo 'jego wyniki początkowo lokowały się w
pierwszym centylu'.
Mariusz Górnicz
2005-04-01 21:32:06 UTC
Post by Jan Rudziński
Cześć wszystkim
Post by Wini
[...]
Ale tu chodzi o percentyl.
to the fifties = powyżej 50. percentyla (50. centyl oznaczałby 500%
normy!)

MG
Nosi plakietkę na tasiemce. Podobno naprawdę pomaga na te pasożyty.
Jan Rudziński
2005-04-01 21:38:41 UTC
Cześć wszystkim

Dnia 2005-04-01 23:32, Użytkownik Mariusz Górnicz napisał:

[...]
Post by Mariusz Górnicz
Post by Jan Rudziński
[...]
Nie, skąd ten pomysł? 50 centyl oznacza po polsku połowę - nie tyle
normy, co rozkładu. Czyli połowa badanej próby ma wyniki gorsze, połowa
lepsze. To, o czym myślisz, to decyl.

Poguglaj trochę: "Kamiś waży 12,300, Jędruś 12,180. Mają po 87,5 cm. Są
na 50 centylu."
Mariusz Górnicz
2005-04-01 21:39:39 UTC
Jan Rudziński wrote:
To, o czym myślisz, to decyl.

Zgadza się. Przepraszam za wprowadzenie w błąd.

MG
Nosi plakietkę na tasiemce. Podobno naprawdę pomaga na te pasożyty.
laikonik
2005-04-02 13:38:53 UTC
Post by Mariusz Górnicz
Post by Jan Rudziński
Cześć wszystkim
Post by Wini
[...]
Jednak naprawdę tu chodzi o percentyle. Tak przynajmniej nazywa to statystyka.
Dodatkowo "ponizej pierwszego percentyla" i "powyzej "50-go percentyla".
Wszak chodzi tu o miarę procentową [per cento , po pl od sta].
Laikonik
Waldemar Krzok
2005-04-02 14:28:00 UTC
laikonik wrote:
Post by laikonik
Jednak naprawdę tu chodzi o percentyle. Tak przynajmniej nazywa to statystyka.
Dodatkowo "ponizej pierwszego percentyla" i "powyzej "50-go percentyla".
Wszak chodzi tu o miarę procentową [per cento , po pl od sta].
a zamiast 50-go percentyla możesz napisać mediana.

Waldek
Jan Rudziński
2005-04-02 14:33:15 UTC
Cześć wszystkim

Dnia 2005-04-02 15:38, Użytkownik laikonik napisał:

[...]
Post by laikonik
Jednak naprawdę tu chodzi o percentyle. Tak przynajmniej nazywa to statystyka.
Dodatkowo "ponizej pierwszego percentyla" i "powyzej "50-go percentyla".
Wszak chodzi tu o miarę procentową [per cento , po pl od sta].
Po polsku używa się obu terminów. Gugiel daje 479 trafień dla centyle i
457 dla percentyla.

Na kursie stawiania ocen używano ostatnio terminu 'centyl'. W
książeczkach zdrowia dzieci też.
lajkonik
2005-04-02 14:42:34 UTC
Post by Jan Rudziński
Po polsku używa się obu terminów. Gugiel daje 479 trafień dla centyle i
457 dla percentyla.
Tłumaczymy wszakze ang "percetntile". Być może centyl jest metryką absolutną,
ale nie spotkałem (gdy całość oznaczono jako 100). Jeśli całość oznaczono jako
100 procent, mówimy o percentylach.
Z całą pewnością jest tak, ze 50-ty percentyl to nadzieja matematyczna
(niekoniecznie mediana, jak w poprzednim poscie, choć w szczegółności moze).
Post by Jan Rudziński
Na kursie stawiania ocen używano ostatnio terminu 'centyl'. W
książeczkach zdrowia dzieci też.
Bo pełna ocena wynosi 100.
Gdyby pełna ocena wynosiła 400 pkt., to dziesiąty percentyl oznaczałby 4 pkt.
Laikonik
Waldemar Krzok
2005-04-02 15:03:17 UTC
Post by lajkonik
Post by Jan Rudziński
[...]
50 percentyl oznacza, że połowa próby się "załapuje", czyli mediana.
Statystykiem nie jestem, ale medianami, kwartilami i percentilami się
bawię i tak je rozumiem.

Waldek
Laikonik
2005-04-02 17:50:27 UTC
Post by Waldemar Krzok
50 percentyl oznacza, że połowa próby się "załapuje", czyli mediana.
Statystykiem nie jestem, ale medianami, kwartilami i percentilami się
bawię i tak je rozumiem.
Waldek
Czasem, tak. Czasem oznacza - gdy rozkład cechy w próbie jest symetryczny.
Jeśli nie zanudzam.
Mediana to cecha osobnika stojącego na n/2 _miejscu_ w uporządkowanej próbie
(czasem (n+1)/2 - gdy próba ma nieparzystą liczebność, ale to mniej w
tłumaczeniach istotne).
50-ty percentyl oznacza natomiast tego osobnika którego cecha ma tę własność,
że _prawdopodobieństwo_ wystąpienia osobnika lżejszego od niego wynosi 50%
(implikuje, ze i prstwo wylosowania cięższego - też 50%).
Innymi słowy przy medianie mówimy o połowie liczby _osobników_
powyzej/ponizej, a przy 50-tym percentylu (nadziei mat.) mówimy o 50%-wym
_prawdopodobieństwie_ powyzej i ponizej.
Laikonik
Waldemar Krzok
2005-04-02 19:08:18 UTC
Post by Laikonik
Post by Waldemar Krzok
[...]
ok, poniał. Czyli przyjmując rozkład normalny 50 percentil jest równy
medianie, ale nie jest tym samym.

Waldek
Jan Rudziński
2005-04-02 19:20:07 UTC
Cześć wszystkim

Dnia 2005-04-02 21:08, Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

[...]
Post by Waldemar Krzok
Post by Laikonik
[...]
Waldku!

1. Po angielsku mamy terminy percentile i centile - znaczą dokładnie to
samo.
2. Po polsku używa się terminu centyl (często) i percentyl (dopiero od
niedawna). Znaczą to samo. Znaczą to samo, co angielskie z punktu 1.
3. 50. centyl to _jest_ mediana względnie drugi kwartyl.
4. Prawdopodobieństwo nie ma tu nic do rzeczy.
5. Twój przedpisca [czasownik ocenzurowano].
laikonik
2005-04-02 19:27:10 UTC
Post by Waldemar Krzok
ok, poniał. Czyli przyjmując rozkład normalny 50 percentil jest równy
medianie, ale nie jest tym samym.
Waldek
Rozkł. normalny jest (zawsze) symetryczny więc w tym przypadku Me(x) = E(x),
mediana jest równa nadziei. I JEST TYM SAMYM (ciągle w rozkładzie normalnym).
Oznacza średnią wartość cechy w próbie.

Me(x) = 1.70m i E(x) = 1.70m to sredni wzrost na tym forum - są takie same.
Liczy się je z wykorzystaniem różnych wzorów.

Inaczej będzie w próbach niesymeterycznych. Trzeba tylko pamiętać, ze Me to
wzrost ŚRODKOWEGO osobnika, a E to ŚREDNIA wzrostu wszystkich osobników w
próbie.

Dodatkowo, raczej spotykałem w pl percentYl.

Pozdr. Laikonik
Kasia D.
2005-04-02 21:07:27 UTC
1. Termin "nadzieja matematyczna" byl w uzyciu bardzo dawno temu. Dzis
wydaje sie smieszny. Mowimy "srednia", "wartosc srednia" lub "wartosc
oczekiwana".
Me to wzrost SRODKOWEGO osobnika, a E to SREDNIA wzrostu wszystkich
osobnikow w probie.
3. Ale 50 (per)centyl to MEDIANA, a nie srednia.

4. Po polsku rzeczywiscie (per)centyl, nie (per)centil.
--
z domeny math.uni.wroc.pl
pozdrawia Kasia
laikonik
2005-04-03 09:23:03 UTC
Post by Kasia D.
1. Termin "nadzieja matematyczna" byl w uzyciu bardzo dawno temu. Dzis
wydaje sie smieszny. Mowimy "srednia", "wartosc srednia" lub "wartosc
oczekiwana".
Rzeczywiście. Moja skromna wiedza na ten temat pochodzi z dość "dawien dawna".
Oczywiście używam też pozostałych terminów. Nadzieja ciągle wydaje mi się nie
tyle śmieszna ile dostojna.
Post by Kasia D.
3. Ale 50 (per)centyl to MEDIANA, a nie srednia.
Jasne! Zaćmienie.

Chyba już wszystko wyjaśnione. Mozna tłumaczyć.

Pozdr. Laikonik
Jan Rudziński

Mariusz Górnicz
2005-04-02 15:12:03 UTC
Post by Jan Rudziński
Cześć wszystkim
[...]
Post by lajkonik
Gdyby pełna ocena wynosiła 400 pkt., to dziesiąty percentyl oznaczałby 4 pkt.
Ratunku.
Czyli nie tylko mnie coś tu nie pasuje.

MG

PS. Myślę, że najtrafniej różnicę między percentylem i centylem opisała
Kasia D.
Nosi plakietkę na tasiemce. Podobno naprawdę pomaga na te pasożyty.
Laikonik
2005-04-02 17:54:16 UTC
Post by Jan Rudziński
Cześć wszystkim
[...]
Post by lajkonik
Gdyby pełna ocena wynosiła 400 pkt., to dziesiąty percentyl oznaczałby 4 pkt.
Ratunku.
Jasne, zjadłem zero - 40 pkt. Sorka. Laikonik
AdamS
2005-04-03 10:40:44 UTC
Post by Laikonik
Post by Jan Rudziński
Ratunku.
Jasne, zjadłem zero - 40 pkt. Sorka.
Nie tylko w tym problem. Dziesiąty (per)centyl mógłby mieć równie dobrze
wartość 72,4 punktu. Centyle to nie procenty wartości (ocen), tylko części
populacji, które osiągają jakąś wartość albo nie. W skrajnym przypadku wszyscy
mogli zdać na maksimum punktów - i co wtedy?

AdamS
Kasia D.
2005-04-02 14:31:41 UTC
Moim zdaniem "centyl" i "percentyl" znacza dokladnie to samo. Ja zwykle
mowie "percentyl", ale u mnie to jest anglicyzm: osluchalam/opatrzylam
sie z "percentile" w tekstach anglojezycznych. Moja tesciowa (ktora jest
psychologiem ksztalconym przed wielu laty, zas po angielsku nie rozumie
ani w zab) mowi wylacznie "centyl".
--
z domeny math.uni.wroc.pl
pozdrawia Kasia
Jarek Hirny
2005-04-03 18:16:39 UTC
Post by Kasia D.
[...]
O ile wiem, ,,percentyl'' został wprowadzony przez tłumaczy Excela.
Tradycyjnie /percentile/ jest centylem.

Jarek
--
http://hell.pl/agnus/

Three generations of imbeciles are enough.
-- U.S. Supreme Court, Buck v. Bell, 274 U.S. 200 (1927)
Wini
2005-04-04 16:30:14 UTC
Bardzo dziękuję wszystkim za wyjaśnienia, a nawet burzę mózgów nt.percentile
Już mam jasność w temacie, mogę tłumaczyć dalej.
Wini
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.hum.tlumaczenia